mandag 31. mai 2010

Dansk og deilig

Jeg har så vidt begynt på et teppe fra Tina Solheims bøker. Det går sakte fremover. Da jeg satt der og strikket fikk jeg assosiasjoner til en gammel donerijakke jeg pyntet litt på. Tullemor arvet en jakke fra Tullefar og for å gjøre den litt mer jentete, sydde jeg på perler langs brystlommene. Det er blitt ynglingsjakken til Tullemor. 

Prøvde meg på en ny kakeoppskrift i kveld, Dansk Mandelkake:

50 g mandler
150 g sukker
50 g siktet hvetemel
1 vaniljestang
125 g eggehvite
125 g smør

2 plommer
1 eple
25 g kokesjokolade

Brun smøret og kjøl av. Mal mandlene med skallet på og bland med sukker, mel og utskrapt vaniljestang. Visp hvitene og vend inn i mandelblandingen. Tilsett det avkjølte smøret og sett deigen i kjøleskapet i 30 min. Sett ovnen på 210oC. Fjern kjerner fra epler og plommer og skjær i biter. Hakk sjokoladen grovt og bland med frukten. Smør og sukre en form med avtagbar kant. Ha deigen i og legg i fyllet. Stek i 25 minutter. Avkjøl kaken før den taes ut av formen.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar